هنرستان فنی و هنر شهید طالبی نجف آباد اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

معرفی رشته پویانمایی

رشته‌ی پویانمایی (انیمیشن)

تا حالا شده موقع تماشای کارتون موش و گربه و یا هر انیمیشنی که از تلویزیون پخش شده، یک لحظه فکر کنید چطور ساخته شده یا یک صحنه جالب به ذهن شما رسیده که در آن لحظه بگویید اگر من جای کارگردان و انیمیشن ساز بودم ....

تاریخچه پویانمایی در ایران

پویانمایی در ایران در سال ۱۳۳۶ و با فیلم پویا نمایی ملانصرالدین و به کارگردانی اسفندیار احمدیه شروع شد. این فیلم دو دقیقه ای با امکانات محدود و با همکاری پطروس پالیان به عنوان فیلم بردار تولید شد. بعد از این فیلم افراد دیگری هم به کمک آقای احمدیه آمدند و در نتیجه اولین گروه پویانمایی ایران تشکیل شد. اعضای این گروه اسفندیار احمدیه، پرویز اصانلو، پطروس پالیان، جعفر تجارتچی و اسداله کفانی بودند. این گروه بعد از ملانصرالدین، پونمایی های قمر مصنوعی، موش و گربه، خوشه گندم و اردک جسور را ساختند.

آشنایی با رشته‌ی پویانمایی (انیمیشن)

در دنیای امروز، انیمیشن در زمره‌ی مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌هاست. حضور انیمیشن را می‌توان در بسیاری از موارد ازجمله برنامه‌های تلویزیونی، اینترنت، دنیای تبلیغات، موبایل و بازی‌های کامپیوتری دید. این رشته شاخه‌ای از سینما است که تمام مواردی که برای ساخت یک فیلم استفاده می‌شود در آن وجود دارد. هنر پویانمایی یا انیمیشن شامل هنرهای مختلفی ازجمله سینما، نقاشی و آهنگ است. بسیاری از کارشناسان معتقدند، سینمای آینده، سینمای پویانمایی است.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

برای ورود به این رشته، داشتن یک‌سری ویژگی‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-  داشتن استعداد هنری (حرف اول ورود به رشته‌ی پویانمایی)

۲-  داشتن ذهن خلاق برای خلق سوژه‌های مختلف

۳-  توانایی طراحی مناسب

۴- پشتکار و انگیزه

دانش‌آموزان رشته‌ی پویانمایی، چه مهارت‌هایی می‌آموزند؟

ازجمله مهارت‌هایی که دانش‌آموزان رشته‌ی پویانمایی می‌آموزند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی شخصیت، تبدیل فیلم‌نامه به استوری‌بورد، ساخت پویانمایی با تکنیک‌های مختلف، استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط، طراحی از انسان، حیوان و اشیا،‌ متحرک‌سازی تصاویر، آشنایی با داستان و فیلم‌نامه

فرصت‌های شغلی رشته‌ی پویانمایی

رشته انیمیشن یکی از متنوع ترین رشته های فنی و حرفه‌ای است که  بخاطر مهارت های زیادی که هنرجوها می‌توانند یاد بگیرند هر یک از این مهارتها می تواند زمینه ای برای کسب یه شغل جذاب و پر درآمد باشد البته به شرطی که با پشتکار و جدیت پیش بروند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلف مرتبط با سینما فعالیت داشته باشند. این موارد شامل تکنسین رنگ، تکنسین تکنیک دستی، دستیار نورپرداز، تدوین صدا، دستیار تصویربردار، تکنسین رایانه‌ای، تکنسین فضای سه‌بعدی و متحرک‌سازی، کارگردانی، بازیگری، طراحی، موسیقی و... است.

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

توجه: در صورت شرکت در کنکور هنر، این رشته به نام هنرهای دیجیتال، تغییر نام می‌یابد.

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی پویانمایی (انیمیشن) در هنرستان

سال دهم

سال یازدهم

سال دوازدهم

- طراحی شخصیت در پویانمایی

- متحرک‌سازی دوبعدی

- دانش فنی پایه

- طراحی و عناصر بصری

- طراحی فضا و صحنه در پویانمایی

- تولید پویانمایی سه‌بعدی صحنه‌ای

- متحرک‌سازی رایانه‌ای

- ارزیابی تولید پویانمایی

- دانش فنی تخصصی

درس متحرک‌سازی دوبعدی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از متحرک‌سازی درهم‌تنیده، متحرک‌سازی مفصلی، متحرک‌سازی ترکیبی انسانی، بازسازی موقعیتی، اجرای حرکات ترکیبی (حرکت توپ در پرسپکتیو، حرکت دوار توپ) و...

درس تولید پویانمایی سه‌بعدی صحنه‌ای: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از ساخت شخصیت‌های سه‌بعدی صحنه‌ای، ساخت صحنه و فضا، نورپردازی و...

درس طراحی فضا و صحنه در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از فضای دوبعدی، فضاسازی و صحنه‌پردازی دوبعدی، اجرای رایانه‌ای فضای دوبعدی، ارتباط عناصر فضای یک اثر، تمهیدات و طراحی صحنه برای فضاهای سه‌بعدی و...

درس طراحی شخصیت در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی ابزاری شخصیت، طراحی آناتومی موجودات زنده، آماده‌سازی شخصیت، پیکره‌بندی شخصیت بر اساس فیلم‌نامه، حجم و سه‌بعدی‌سازی شخصیت و...